Klachtgericht Kort Spreekuur (KKS)

De praktijken in binnen de HOED organiseren een Klachtgericht Kort Spreekuur.

Wat is het KKS?

Het KKS spreekuur is bedoeld voor een beperkt aantal klachten.

Dit spreekuur is uitsluitend op afspraak.

 

Klachten waarvoor u op het KKS terecht kunt

U ziet hieronder een opsomming van lichamelijke klachten waarvoor u bij het KKS terecht kunt. Indien uw klacht niet op de lijst voorkomt adviseren wij u een afspraak te maken op het reguliere spreekuur. Als u uw klacht op deze lijst herkent, kunt u een afspraak maken voor het KKS.

Klachten van mond, neus, keel, oren en longen:

  • Hoesten, met of zonder koorts 
  • Pijnlijke mond/mondhoeken/tong, spruw
  • Keelpijn/verkoudheid, met of zonder koorts
  • Heesheid
  • Oorpijn of druk op de oren
  • Minder horen 
  • Ontsteking, pijn of zwelling van de oorschelp
  • Last van de bijholtes
  • Niezen, loopneus
  • Zwelling in de hals of bij het oor 

 Huidklachten:

  • Huidklachten zoals eczeem, jeuk, allergieën en uitslag
  • Huidafwijkingen, zoals moedervlekken en wratten
  • Huidontstekingen, zoals acne, krentenbaard of schimmelinfecties
  • Huidverwondingen, zoals beet/ steekwonden, brandwonden of blaren

 Oogklachten:

  • Pijnlijke, ontstoken of jeukende ogen/oogleden
  • Verminderd zien
  • Eczeem van de oogleden
  • Vuiltje in het oog

 Gewrichtsklachten:

  • Acute stijve nek
  • Acuut pijnlijke elleboog b.v. door val
  • Pijnlijke duim/vingers door val of sport
  • Pijnlijke ribben door val of stoten korter dan 7dagen
  • Acute rugklachten korter dan 3 dagen
  • Verzwikte enkelklachten korter dan 7 dagen
  • Pijnlijke tenen door stoten korter dan 7 dagen
  • Plotselinge zwelling of roodheid van gewrichten
  • Sportblessures korter dan 3 dagen (NB: Geen knieklachten) 

 

Waarom KKS?

Het KKS dient als aanvulling op de reguliere ‘afspraakspreekuren’. Wij willen u hierbij zelf de regie geven, zodat wíj kunnen zorgen voor een efficiënte afhandeling. Ook ontstaat op deze manier meer ruimte om ons zorgaanbod te vergroten voor o.a. complexe zorgvragen en chirurgische ingrepen. Tevens hopen wij hiermee onze telefonische bereikbaarheid te vergroten.

 

Wat is het verschil tussen het KKS en een regulier spreekuur?

Het KKS betreft het beoordelen van klachten die niet uitgebreid van aard zijn. Het reguliere spreekuur daarentegen is bedoeld voor alle andere klachten die meer behandeltijd vragen en waarvoor telefonisch een afspraak dient te worden gemaakt. 

 

Hoe gaat het KKS in zijn werk?

  • Voordat u een afspraak kunt maken, dient u zich eenmalig te registreren.
  • Via de website kunt u zelf een afspraak maken: minimaal 1 dag van tevoren.
  • De duur van het consult is maximaal 5 minuten.
  • Het KKS wordt gehouden op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 7.45 - 8.05 uur door één van de huisartsen van de HOED. U kunt dus niet kiezen voor een consult bij uw eigen huisarts.
  • Het KKS is bedoeld voor een beperkte lijst met klachten. Als uw klacht niet op de lijst voorkomt (zie elders in dit verhaal), adviseren wij u om een afspraak te maken voor het reguliere spreekuur.
  • U kunt voor één klacht per consult een afspraak maken: als u meerdere klachten wilt bespreken, adviseren wij u een afspraak te maken op het reguliere spreekuur.
  • Let op: alle leden van het gezin moeten afzonderlijk geregistreerd worden als zij gebruik willen maken van het KKS!

 

Procedure tijdens het KKS

De huisarts behandelt  uw klacht en zal u, zoals u dat gewend bent, een advies of een recept geven. Als uw klacht meer tijd nodig heeft zal de dienstdoende huisarts u adviseren een afspraak te maken op het reguliere spreekuur van uw eigen huisarts.

Indien u voor controle moet terugkomen, zal de assistente voor u een nieuwe afspraak maken.

 

Instructies voor het maken van een afspraak

De procedure voor het registreren en inloggen is beschreven in een aparte folder.

Registreren

U dient zich eenmalig te registreren via de website om een afspraak te kunnen maken in de agenda van het KKS. Na ontvangst van uw registratie duurt het enkele dagen voor uw gegevens zijn verwerkt. Na de verwerking van de gegevens, kunt u een afspraak maken.

Inloggen

Op de website kiest u (rechtsboven) voor inloggen voor patiënten.

Afspraak maken

Na het inloggen, kunt u kiezen voor afspraak maken. Selecteer de agenda ‘Klachtgericht Kort Spreekuur’ en klik op kies agenda. Vervolgens kunt u de afspraak plannen op de door u gekozen dag en tijd.

 

LET OP:

Het registreren en het maken van afspraken is helaas door een technisch probleem niet meer mogelijk! Excuses voor het ongemak.

augustus 2018